Saturday, October 15, 2011

Luruskan Niatmu!

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : (إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى . فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ).

Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya: " Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : - "Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya."

 Ya Allah! Bila terbaca hadith ini, macam-macam perasaan timbul. Timbul juga persoalan dalam diri ini, "Adakah saya sudah berniat dengan betul setiap kali berbuat sesuatu?". Ruginya kalau apa yang saya buat selama ini terlupa untuk niat kerana Allah. Mungkin kerana pergi kerja itu sudah menjadi rutin harian, boleh jadi juga kerana meyidai kain itu sudah menjadi kemestian bila baju sudah dibasuh, boleh jadi juga setiap kali mengukirkan senyuman kepada kawan yang terserempak dalam perjalanan ke surau dan bilik meeting sudah menjadi adat dan budaya masyarakat melayu yang sopan. Ruginya kalau perbuatan-perbuatan kita ini tidak kita sertai dengan niat kerana Allah. 

Pada  masa yang sama, mudah sungguh mengutip pahala. Pergi kerja dapat pahala, sidai baju dapat pahala, senyum yang tidak memerlukan modal itupun mendapat pahala jika semua itu kita niatkan kerana Allah. Apatah lagi jika senyuman manis itu diberikan pada sang suami. Banyak betul passive income kita kalau hidup berlandaskan niat yang betul. Semoga sentiasa ingat untuk niat selepas ini.. mmmm.

Sebenarnya post ini adalah sambungan post yang sebelum ini. Di mana saya harus memastikan niat saya untuk menunaikan haji dimulai dengan niat yang betul,  niat yang lurus supaya input yang baik akan melahirkan output yang baik juga. Or else, garbage in, garbage out!

Mmm entah mengapa saya rasa motivated untuk menulis kembali setelah setahun post yang terdahulu dalam draft mode. Mungkin kerana musim haji tiba lagi. Mungkin kerana niat asal blog ini untuk berkongsi perjalanan haji saya dan suami setahun yang lalu... ya mungkin kerana niat itulah yang memanggil saya untuk menyambung penulisan ini. Ya, mungkin kerana niat itu...

Terima kasih Allah!



  

No comments:

Post a Comment